Când spunem raliuri spunem oameni curajoşi, care pilotează maşini extraordinare, în cele mai frumoase locuri din lume.
Foarte mulți oameni sunt pasionați, dedicați și nelipsiți de la raliuri, unii dorind chiar să rămână cât mai mult în lumea motorsportului. Încă de mici unii copii visează să devină piloți de curse, să poată conduce mașinile de cursă din jocurile cu mașini de pe pc. Rămân impresionați de multe ori de mașinile de cursă adevărate, cele pe care le găsesc la raliuri.
Pentru a deveni un pilot de curse, este nevoie de licenţă şi de anumite calități.
Înainte de toate, devino spectator avizat, mergi la raliuri până când înţelegi termenii des folosiţi, ecart, trasă, neutralizare, “a sărit afară” etc. Apoi informează-te despre piloţi, despre echipele participante în campionate, chiar şi despre şcolile de pilotaj existente în România. Este important să citeşti interviurile piloţilor, să te documentezi despre fiecare etapă, să vezi cum e de fapt competiţia.
Întră în discuţii cu piloţi, team manageri sau mecanici. Aceştia sunt de multe ori deschişi să stea de vorbă cu oameni pasionaţi, mai ales cu cei care doresc să se lanseze. Cel mai bun moment pentru a discuta cu un pilot este la finalul concursului.
Este bine să citești regulamentul competiției pentru a înțelege mai bine cum funcționează lucrurile. De asemenea, voluntariatul ajută la îndeplinirea aceluiași obiectiv, acela de a cunoaște cât mai multe despre raliuri.
Pașii pentru a deveni pilot de raliuri sunt următorii:
Învaţă să conduci.
Dacă ai un permis de conducere eşti pe drumul cel bun, cu toate că s-ar putea să te surprindă faptul că nu-i o condiţie necesară pentru implicarea în raliu. Mulţi piloţi au început să conducă de la o vârstă fragedă.
Încearcă Promo Rally
Ai ocazia să-ţi dezvolţi abilităţile de condus prin Promo Rally, competiţie unde poţi participa cu maşina personală, fără să fie nevoie de licenţă de pilot. Condiţiile de participare cuprind achitarea taxei de înscriere şi trebuie să ai permis categoria B de minim 1 an, excepţie făcând cei de 16 ani care pot participa doar cu acordul părinţilor. Aici paşii sunt asemănători cu un raliu, de aceea e o oportunitate bună să vorbeşti cu organizatorii şi cu alţi piloţi ca să te îndrume.
Şcoala de pilotaj
După ce ai acumulat cunoştinţe şi ai descoperit puţin din motorsport, urmează un pas important. La şcoala de pilotaj înveţi cum să pilotezi pe diferite suprafeţe o maşină de curse, afli cum să pregăteşti o maşină de raliu, cât costă închiriatul uneia, cum să îndrepţi greşelile, cum te poţi îmbunătăţi constant şi multe alte secrete ale pilotajului.
În România, un curs de pilotaj porneşte de la o mie de euro, dar poate să ajungă şi la două-trei mii de euro.
Licenţa
Detaliile cele mai multe le primeşti de la cursul de pilotaj. Procedura este simplă, te înscrii la un club sportiv, îţi faci un consult medico-sportiv pentru a primi o adeverinţă medicală pentru a demonstra că eşti apt pentru automobilism, iar în final completezi o cerere şi achiţi o taxă.
De exemplu, la noi în ţară, taxele pentru licenţă la Federația Română de Automobilism Sportiv în 2018 au fost: 180 euro – pilot/copilot în CN de Raliuri, 120 euro – pilot viteză în Coastă, 80 euro – pilot sau copilot în CN Rally 2, 20 euro – pilot Viteză în Coastă 2. Este gratis pentru piloții/copiloții sub 19 ani.
Maşina de concurs
E necesar să cunoşti ce tip de maşină e potrivită pentru o competiţie sau alta. Poţi să închiriezi o maşină de curse, poţi să îţi cumperi sau poţi să o faci de la zero.
Un preţ estimativ pentru un Sandero închiriat este 2000 de euro pe etapă, include maşina, asistenţa tehincă, anvelope, transportul. Există şi pachete all-inclusive.